For the past ten years, I have devoted much of my research activity towards the analysis, documentation, and preservation of the performing arts in the context of born-digital heritage and big data.
This research is both theoretical (epistemology of research methods and their impact on memory and born-digital heritage) and applied (design of two software programs, Rekall and MemoRekall). The research undertaken has resulted in several publications, some in international journals, as well as numerous conferences, a research project on the preservation of electroacoustic music, and a contribution to the SIBMAS working group on digital archives for the performing arts. Furthermore, I am co-supervising a funded PhD thesis on the preservation of time-based media art from the Pompidou Center collections.
Pendant les dix dernières années, une grande partie de mes recherches a été consacrée à l’analyse, la documentation et la préservation des arts de la scène dans un contexte de patrimoine nativement numérique et de big data. Cette recherche est à la fois théorique (épistémologie des méthodes de recherche et leur impact sur la mémoire et le patrimoine nativement numérique) et appliquée (conception de deux logiciels, Rekall et MemoRekall). Les recherches engagées ont donné lieu à plusieurs publications, dont certaines dans des revues internationales, ainsi qu’à de nombreuses conférences, à un projet de recherche sur la préservation de la musique électroacoustique et à la contribution au groupe de travail de la SIBMAS sur les archives numériques des arts de la scène. J’ai par ailleurs commencé à co-diriger une thèse financée fin 2019 sur la question de la préservation du time-based media art à partir des collections du Centre Pompidou.
The digital traces of performing arts – HDR
Lire La Suite…
Sibmas working group for digital acquisition of institutional and personal theatre archives
Lire La Suite…
Art Zoyd studios, digitization and preservation plan of the music collection
Lire La Suite…
MemoRekall : a free and open source web app to annotate a video
Lire La Suite…
Rekall, an open-source environment for performing arts
Lire La Suite…
DOCAM – Documentation et conservation du patrimoine des arts médiatiques
Lire La Suite…
Publications
- Clarisse Bardiot. Organiser et conserver la mémoire de l’éphémère : les capsules de MemoRekall. Culture & Musées, 2017, pp.159-174. ⟨hal-01843912⟩
- Clarisse Bardiot. Éclats : un projet de logiciel pour annoter des captations vidéo. Hispania , Carnières-Morlanwelz: Lansman, 2017, La notation du travail théâtral: du manuscrit au numérique, pp.131-148. ⟨hal-02336308⟩
- Clarisse Bardiot. Une autre mémoire : la chorégraphie des données. À propos des objets numériques développés par William Forsythe (Improvisation Technologies, Synchronous objects et Motion Bank). Anne Bénichou. Recréer / scripter – Mémoires et transmissions des œuvres performatives et chorégraphiques contemporaines, Les presses du réel, pp.235-252, 2015, Nouvelles scènes. ⟨hal-02337952⟩
- Clarisse Bardiot. Rekall: An environment for notation / annotation / denotation. Performance Research, Taylor & Francis (Routledge), 2015, On An/Notations, 20 (6), pp.82-86. ⟨10.1080/13528165.2015.1111058⟩. ⟨hal-01572188⟩
- Clarisse Bardiot. Video recording and documentation of the performing arts: from the annotation to the visualization of metadata, the example of the Rekall software. Acoustic Space Journal, Riga’s Center for New Media Culture RIXC, 2015, Data Drift. Archiving Media and Data Art in the 21st Century, 14, pp.159-168. ⟨hal-02338015⟩
- Clarisse Bardiot. Noting/Annotating. Documenting the technology-based performing arts. Art press 2, Paris: Art press, 2009, Les enjeux de la conservation des arts technologiques, pp.30-36. ⟨hal-02338071⟩
- Clarisse Bardiot. Analyser et annoter les documents techniques provenant des spectacles à composante technologique : le cas des diagrammes de 9 Evenings. Colloque International sur le Document Electronique 10, Jul 2007, Nancy, France. pp.145-150. ⟨hal-02335980⟩