Digital performances : an anthology

What are the concepts, the aesthetic and cultural aspects, the practices of digital performances? What is the history of these contemporary forms of performing arts? Who are the main actors? The characteristics? The anthology of digital performances will bring together the major texts in the field, from 1956 to 2006, from cybernetics to social networks.

The texts will be introduced and translated by a collective of researchers brought together under my direction (Béatrice Picon-Vallin, Mirella Patureau, Frédéric Maurin, Julia de Gasquet, Mildred Galland, and Jean-Louis Besson).

Two editions are planned, in French and in English. Indeed, there is no initiative of this kind, even in the Anglo-Saxon world. The geographical area is intended to be as comprehensive as possible and not restricted to a Europe-United States bipolarity. The anthology will take into account pioneering – and little-known – work initiated in Australia, Japan, and South America. All aspects of the performing arts are concerned: acting, scenography, writing, and dramaturgy.

This project, which is currently being written, has benefited from two CNRS fellowships in 2019 and 2020.


Quels sont les concepts, les enjeux esthétiques et culturels, les pratiques des digital performances ? Dans quelle histoire ces formes contemporaines du spectacle vivant s’inscrivent-elles ? Quels en sont les principaux acteurs ? Les caractéristiques ? L’anthologie des digital performances réunira les textes majeurs du domaine, de 1956 à 2006, de la cybernétique aux réseaux sociaux.

Les textes introduits et traduits par un collectif de chercheurs réunis sous ma direction (Béatrice Picon-Vallin, Mirella Patureau, Frédéric Maurin, Julia de Gasquet, Mildred Galland et Jean-Louis Besson).

Deux éditions sont envisagées, en français et en anglais. En effet, il n’existe aucune initiative de ce genre, y compris dans le monde anglo-saxon. La zone géographique se veut la plus large possible et non restrictive à une bipolarité Europe-Etats-Unis. L’anthologie prendra en compte les travaux pionniers – et peu connus – initiés en Australie, au Japon ou encore en Amérique du Sud. Tous les aspects des arts de la scène sont concernés : le corps de l’interprète et le jeu, la scénographie, l’écriture et la dramaturgie.

Ce projet, actuellement en cours d’écriture, a bénéficié de deux délégations au CNRS en 2019 et en 2020.

Image : M, a Reflection. Mise en scène de Kris Verdonck © A Two Dogs Company

Retour vers les projets de recherche / Retour vers les digital performances