The period 2016-2020 is marked by the definition of a new field of research, at the crossroads of digital humanities and theatre studies: Theatre Analytics. This epistemological reflection is developing as a result of the research program to which I contributed at UCLA: what can culture analytics, defined as the « data-driven analysis of culture, » bring to theatre studies?
Theatre analytics offers new perspectives for research. Not only do they make it possible to work on dimensions of the corpus that were previously impossible for the solitary researcher to explore, but they also propose research hypotheses that only these methods can answer.
Theatre analytics are based on data from the digital traces (whether digitized or born-digital) of the performing arts. The term refers to computation and also insists on the analysis of works, the basis for the preservation and historiography of the performing arts. Theatre analytics does not call into question existing methodologies but allows us to complete them by taking into account what is generally discarded: i.e., digital traces considered too complex, too numerous, too fragile, with doubtful authenticity… The aim is not to promote an approach that would be solely quantitative or statistical but also to see how qualitative analyses can be carried out in a digital context.
La période 2016-2020 est marquée par la définition d’un nouveau champ de recherche, à la croisée des humanités numériques et des études théâtrales : les Theatre Analytics. Cette réflexion épistémologique se développe suite au programme de recherche auquel j’ai contribué à UCLA : que peuvent apporter les culture analytics, définies comme « l’analyse de la culture basée sur les données », aux études théâtrales ? Les theatre analytics offrent de nouvelles perspectives pour la recherche. Elles permettent non seulement de travailler sur des dimensions de corpus jusque-là impossibles à explorer pour le chercheur solitaire mais aussi de proposer des hypothèses de recherche auxquelles seules ces méthodes peuvent répondre.
Les theatre analytics sont basés sur les données issues des traces numériques (qu’elles soient numérisées ou nativement numériques) des arts de la scène. Le terme renvoie au calcul et insiste également sur l’analyse des œuvres, socle pour la préservation et l’historiographie des arts de la scène. Les theatre analytics ne remettent pas en cause les méthodologies existantes mais permettent de les compléter en prenant en compte ce qui est généralement écarté : à savoir les traces numériques, jugées trop complexes, trop nombreuses, trop fragiles, à l’authenticité douteuse… Il ne s’agit pas de promouvoir une approche qui serait uniquement quantitative ou statistique mais bien au contraire de voir comment des analyses qualitatives peuvent être menées en contexte numérique.
The digital traces of performing arts – HDR
Lire La Suite…
Distant reading & distant viewing of the Leonardo Journal
Lire La Suite…
MemoRekall : a free and open source web app to annotate a video
Lire La Suite…
Culture Analytics – Senior fellow at UCLA
Lire La Suite…
Rekall, an open-source environment for performing arts
Lire La Suite…
Merce Cunningham
Toutes les illustrations sont sous licence CC BY-NC-SA. Cliquer pour agrandir ...
Lire La Suite…
Dorra-Dh
Lire La Suite…
L’art des données / Les données de l’art
Lire La Suite…
Publications
- Clarisse Bardiot. Arts de la scène et culture analytics. Revue d’historiographie du théâtre, 2017, Etudes théâtrales et humanités numériques, 4, pp.11-20. ⟨hal-01843789⟩
- Clarisse Bardiot, Peter Broadwell, Mila Oiva, Pablo Suárez-Serrato, Melvin Wevers. The Leonardo Code: Deciphering 50 Years of Artistic/Scientific Collaboration in the Texts and Images of Leonardo Journal, 1968-2018. DH 2019, ADHO, Jul 2019, Utrecht, Netherlands. ⟨hal-02337529⟩
- Clarisse Bardiot. Measuring Merce Cunningham : a theatre analytics research. DH 2018, Jun 2018, Mexico, Mexico. ⟨hal-02337153⟩